Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7082
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالبركنو, نورة
dc.contributor.authorبوكميش, لعلى / مؤطر
dc.date.accessioned2022-10-30T14:52:14Z
dc.date.available2022-10-30T14:52:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7082
dc.descriptionالمنظمات والموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف هاته الدراسة إلى البحث عن وجهات نظر الزبائن حول تأثير تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة على سلوكات وتصرفات العاملين بالمؤسسة الجزائرية، وذلك من خلال إجراء دراسة ميدانية بالمندوبية الجهوية للخطوط الجوية الجزائرية بأدرار، وقد تم اختيار عينة قصدية ممثلة في زبائن الشركة محلة الدراسة (المسافرين) وعددها 346 زبون، حيث تم جمع المعلومات والبيانات منهم باستخدام أداة الإستمارة (المقياس - ليكرت)، وبعد جمع البيانات وتحليلها تحليلا إحصائيا وسوسيولوجيا تم التوصل إلى أهم النتائج التالية: - لم يؤدي تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائري إلى تحسين طريقة تعامل العمال مع الزبائن والاهتمام بهم. - لم يؤدي تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائري إلى تكريس الإعتمادية على العمال في الإستجابة لطلبات واحتياجات الزبائن والاهتمام بهم. - لم يؤدي تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائري إلى توفير الأمن وخلق الثقة لدى الزبائن من طرف العمالen_US
dc.description.abstractThis study aims to search for customers’ perspectives on the impact of the application of the principles of total quality management on the behavior and behavior of workers in the Algerian company, through a field study at the regional delegation of Air Algerie in Adrar, and an intentional sample was selected represented in the customers of the company in the study area (travelers). The number of 346 clients, where information and data were collected from them using the questionnaire tool (Likert scale), and after data collection and analysis, statistically and sociologically, the following most important results were reached: - The application of total quality management in the Algerian institution did not improve the way workers deal with customers and take care of them. - The application of total quality management in the Algerian institution did not lead to the establishment of reliability on the workers in responding to the requests and needs of customers and taking care of them. - The application of total quality management in the Algerian institution did not lead to providing security and creating confidence among customers on the part of the workers.
dc.publisherجــامعة احمد دراية _ ادرارen_US
dc.subjectإدارة الجودة الشاملةen_US
dc.subjectسلوك العمالen_US
dc.subjectتكريس الإعتماديةen_US
dc.subjectالأمنen_US
dc.subjectالزبائنen_US
dc.subjecttotal quality managementen_US
dc.subjectworker behavioren_US
dc.subjectreliabilityen_US
dc.subjectsecurityen_US
dc.subjectcustomersen_US
dc.titleتأثير تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائرية على سلوك العاملين من وجهة نظر الزبائنen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بالمندوبية الجهوية للخطوط الجوية الجزائرية – أدرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Magister



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.